Всичко което трябва да знаем за AMD Mantle

През изминалата 2013-та година AMD обявиха най-новият си проект Mantle с основна цел: подобряване на производителността в сферата на компютърните игри, чрез оптимизиране на едновременната работа на процесора и графичните карти. Mantle представлява нов приложно-програмен интерфейс (API) или казано по-просто: набор от предварително дефинирани инструкции и начини за комуникация и обмен на информация между различни софтуерни, а в този случай дори хардуерни компоненти на една система. Разработен съвместно с разработчици от едни от най-големите производители на компютърни игри, Mantle се явява донякъде конкурент на вече наложените графични интерфейси DirectX и OpenGL.MantleBenefitsТой е и единствения графичен интерфейс пуснат на пазара в последните 10-тина години, което допълнително го прави интересен и с огромен потенциал да промени пазара на графични компоненти. Дали ще оправдае първоначалните големи очаквания все още е трудно да се каже, тъй като идеята е млада и има нужда, както ще видим по-долу от по-сериозна доработка.

Графични проблеми
Най-добрият начин да уточним ролята на Mantle е да покажем основните проблеми които той би решил. Първият от тях е ограниченото количество заявки за графична обработка изпращани към видеокартата на вашия компютър. Докато в миналото бързодействието на графичния ускорител беше проблем, то днес процесорите са една от причините за недостатъчно ефективното използване на графичните ядра. Всеки кадър (сцена) от дадена игра следва да се обработи чрез т.нар. ‘заявки за изрисуване‘ на отделните съставящи го елементи, а това изисква време за подготовка и изпращане на тези заявки, които обикновено са стотици. Голяма част от тежестта по тези дейности пада върху процесора и докато графичната карта разполага с огромен брой ядра за обработка, то процесорите най-често разполагат с 2 или 4, които не могат да се използват еднакво поради сложността на днешните приложни интерфейси.

DirectX и OpenGL работят на доста по-високо ниво спрямо машинните езици. Характеризират се с много големи абстракции, които освен улеснение за разработчиците носят след себе си и осезаемо по-ниска производителност спрямо реалната изчислителна мощ на графичните карти. Голямото отдалечаване от езика на който работи ‘желязото‘ осигурява невероятното разнообразие от платформи на които днешните игри могат да работят. Ако дадена операционна система, игрова конзола, или какъвто и да било хардуер или мобилна платформа поддържа DirectX/OpenGL, разработчиците не следва да се интересуват толкова как да комуникират директно с конкретния чип, а просто насочват усилия към графичния интерфейс за който пишат приложения. Както се вижда от графиката въпреки напредъка днешните интерфейси има какво да наваксват.http-www.gamegpu.ru-images-stories-Test GPU-Action-Battlefield 4 China Rising -mantl-amd-mantle-4-930x521Вторият проблем е свързан по-скоро с развитието на чисто фирмена политика. AMD осигуряват хардуера в актуалните версии на конзолите Xbox и Playstation. Спецификациите на този тип продукти не се променят дълго време и съответно програмистите имат по-дълбок достъп до хардуера с цел оптимална производителност през годините. Внедряването на нов интерфейс близък до тези използвани в конзолите освен, че улеснява разработчиците би позволило още по-лесно навлизане на техните игри в света на персоналните компютри (пренаписването на изходния код на игрите за различните интерфейси ще отпадне). И тъй като Mantle осигурява максимално възможния опростен достъп до способностите на видео архитектура Graphics Core Next с един куршум AMD ще подобри съществуващите си продукти и ще угоди на разработчиците потенциално създавайки нов стандарт в графичните среди.

Тестове и първи резултати
За момента обаче всичко това е малко или много теория. Първоначалните тестове, с които ще се запознаем по-долу чертаят по-различна картина. За да успее да наложи Mantle, AMD ще трябва значително да подобри производителността му, тъй като към момента тя е до голяма степен в границите на около 10%. Обещаното значително ускорение от 3040% се наблюдава само в комбинация с по-слаби процесори, които наистина забавят работата на системата без Mantle. При бързите конфигурации например с процесори Core i7 разлика почти няма. Логиката също е малко странна, защото кой би си купил скъпа и мощна карта в комбинация със слаб процесор?

260X BF4графики и тестове – www.techspot.com
260X Thief

Реални ползи от Mantle към момента могат да извлекат само потребители с по-слаби конфигурации или такива играещи игри на резолюции различни от 1920x1080p и разполагащи с процесори AMD. Обявената за последното тримесечие на 2015-та нова версия DirectX 12 може да обезсмисли Mantle, но до тогава той си остава най-интересното явление в графичния свят.

Поддържани серии продукти от AMD: Radeon R7, R9, HD7xxx, HD8xxx, A8, A10, E1-2100.

Коментирай

css.php