Nvidia GeForce GTX 960: пресечната точка между цена и производителност в средния клас

Числото 60 има специално значение за продуктовата линия на Nvidia през последните няколко години. И докато техните флагман модели вдигат все по-високо летвата на тема производителност, то междинният им сегмент с карти от ранга на обичаната GTX 660 остава с най-продаваните и популярни продукти. Последният път, когато станахме свидетели на продукт от този ценови клас беше през 2013-та при представянето на GTX 760. Оттогава геймърите са в очакване на достоен наследник и GTX 960 изглежда ще се окаже именно такъв.

Втора генерация графични ядра Maxwell                                                                                                   gtx-960-nvidia
Стратегията на Nvidia с представянето на GTX 960 e ясна: създаване на карта, чиито възможности да задоволяват напълно средностатистическия геймър играещ на резолюция 1920x1080p при максимални или близки до максималните настройки за качество на картината. Цената от около $200 долара е конкурентна и дори предизвика рязко намаляване на цените от страна на AMD, чиито чипове за момент се оказаха по-скъпи и неефективни от конкуренцията.

Демонстрация на референтни модели този път липсваше. Масовото производство стартира директно и всеки производител на видеокарти има пълната свобода да направи дизайн по свое усмотрение. Заводския вариант не се отличава с нищо изненадващо. Охлаждането се осигурява от неголям вентилатор, а под декоративния капак са разположени радиатори за подпомагане на охлаждането. Налице е допълнителен конектор за захранване, който в представените вече модели на пазара почти напълно отсъства, тъй като картата се задоволява с доста по-малко енергия от очакваното. GTX 960 заема два слота, а изходите поне в оригиналния дизайн са 3x DisplayPort 1.2, Dual Link DVI-I и HDMI 2.0.                                                                                        nvidia-geforce-gtx-960
Новата карта се базира на втората ревизия чипове Maxwell. Продуктите представени до момента под обновеното ядро са GTX 970 и GTX 980. Разликите между версоя 2.0 и оригиналната платформа представена миналата година са малко и са по-скоро свързани с оптимизации и добавки, които обаче не са за пренебрегване. Най-интересната безспорно е т.нар. делта-компресия на цветовете, която намалява изискванията към честотната лента на паметта с 25%. Сама по себе си идеята не е нова, но Nvidia я развива активно през годините и в зависимост от изобразяваната сцена компресията може да достигне до отношение 8:1 в реално време без забавяне. В резултат на това и трите модела от серия 9хх са снабдени с плашещо малки шини на паметта вариращи от 128 до 256-бита, които предизвикаха съмнения за производителността на продуктите. Но както ще видим по-долу освен с висока производителност и спестени пари от материали, GTX 960 може да се похвали с много ниско потребление на енергия и ниски температури при работа.

Останалите нови оптимизации изискващи коментар са:

  • пълна поддръжка на Direct3D 11.2 и очакваната скоро нова версия – 11.3, както и на DirectX 12. Макар и да изглежда странно обновлението на версия 11 е важно, тъй като не всички компании ще разполагат с програмисти, които да пренапишат софтуера им и старата версия ще продължи да се ползва активно и след представянето на 12.
  • пълна поддръжка на HDMI 2.0 – дава възможност за пренасяне на картина с 4K резолюция при 60 кадъра в секунда.
  • обновен и ускорен NVENC енкодер с пълна поддръжка на новия видео формат HVEC (H.265) и възможност за запис на видео до резолюция при 60 кадъра в секунда и битрейт до 130MBps.
Maxwell-memory-architecture
  • Voxel accelerated Global Illumination (VXGI) – драматично оптимизиране на осветеността на 3D обектите в една сцена чрез използване на изчисления, разделящи обектите на съвкупност от кубове. Предоставя се възможност за използване на нови алгоритми при изчисление на осветеността.
  • Dynamic Super Resolution – технология подобряваща Anti-aliasing ефектите в някои игри, която първо създава кадъра на по-висока от зададената резолюция и го оразмерява до желаната преди изобразяване на екрана.

Производителност
При графичните тестове картата се държи много добре и повечето популярни заглавия без проблем могат да се играят на най-високите си настройки за качество. Средната стойност е 60 кадъра в секунда, като картата е абсолютно равностойна на конкурентния модел на AMDRadeon R9 285, но е доста по-хладна при работа и консумира по-малко енергия, както в натоварен режим, така и на празен ход. Почти всички представени модели на GTX 960 са с честоти на ядрото над заводските, а отличната ефективност позволява известен оувърклок.nv-gtx-960-chart-1
Както се забелязва от таблиците, играта при по-високи от FullHD резолюции е проблемна и определено не можем да говорим за гладък геймплей (дори с оувърклокнатия вариант) с изключение на определени заглавия. Това ни навежда на мисълта, че 4K резолюциите са запазени по-скоро за забавление/филми или работа на монитори с висока разделителна способност.                                                                         nv-gtx-960-chart-21nv-gtx-960-chart-3
С два пъти по-ниска цена спрямо GTX 980, картата е добър компромис между цена/качество. И макар очакванията да бяха малко по-големи от резултата, повечето геймъри среден клас ще са доволни, а следващия възможен вариант е на допълнителни $150 разстояние (GTX 970).

Коментирай

css.php